dinsdag 8 april 2008

Assistentie


Doorgaans heeft een theatergroep iemand voor productie, voor techniek, voor decor, voor kostuums, voor PR. Maar met dit soort kleine producties komt het allemaal op het bordje van de regisseur. Dus en passant maak ik een flyertje, haal het decor op, rommel wat met techniek, mail flink in de rondte en haal de boodschappen. Wat een weelde als zich dan een assistente aandient! Esz heeft een keer eerder meegedaan aan een voorstelling onder mijn regie. Ze maakt mooie gedichten en ook nu worden een paar van haar gedichten gebruikt. Maar zelf teksten zeggen hoeft voor haar deze keer niet. Ze vindt het leuk om achter de schermen te werken en pakt dat voortvarend aan. Zij komt op tijd, zet koffie en thee, checkt de scripts of de laatste wijzigingen er wel in zitten, souffleert en is de stand-in, waar nodig. Ze regelt mapjes, zorgt dat er opbergruimte is wat op slot kan en maakt een rekwisietenlijst. Soms gaat zij met spelers apart zitten om teksten te oefenen. En aan het einde van de repetitie is alles spic&span. Wat ben ik daar blij mee! Nu nog iemand om de vervuiling van mijn eigen huis tegen te gaan. De manden vol was weg te werken, de douche te ontkalken, de koelkast te ontdooien, de afwasmachine leeg te maken, het gasfornuis te poetsen, kapotte lampen te vervangen, het balkon te fatsoeneren, de ramen te zemen, de planten water te geven, de bedden te verschonen en de kinderen weer eens een gezonde zelfgemaakte verse maaltijd voor te schotelen. En terwijl ik dit schrijf zie ik ineens de voordelen van het dakloze bestaan.

Geen opmerkingen: