maandag 31 maart 2008

Tableau de la Troube


Het is nog een heel gedoe geweest om een vaste groep spelers bij elkaar te krijgen. Ik heb ze niet letterlijk van de straat geplukt, maar ben wel in veel inloophuizen geweest om mensen te werven. Vervolgens heb ik een paar maanden lang op woensdagmiddag workshops gegeven. Wie er zou komen en hoeveel was elke keer opnieuw een verrassing. Soms kwam er iemand die helemaal geen Nederlands verstond of iemand zat zo te fucken, dat hij zo snel mogelijk de deur uitgewerkt moest worden. Toch is er een vaste kern ontstaan en recentelijk is er nog een speler bij gekomen. Het Tableau de la Troube is nu compleet met 3 vrouwen en 4 mannen. Het is niet altijd uit eigen wil dat iemand niet meer op kwam dagen. Ik mis nog altijd Jaapio. Hij speelde ook mee in de eerste voorstelling die ik een paar jaar geleden maakte met een groep van 11 mannen en 1 vrouw. Jaapio was sneldichter, had altijd pen en papier paraat en schreef zijn dagelijkse observaties in rijm op; A-A,B-B. Dat leverde aan het einde van de dag altijd een vrolijk verslag op. Hij was altijd zeer betrokken en was voor mij een baken in de groep. Als hij je een berichtje stuurde of een persoonlijk gedicht schreef en dat ineens onder je neus schoof stonden er altijd 3 letters onder; GMG. Ga met God, betekende dat. Toen deze trouwe speler een paar keer niet was geweest, heeft de straatpastor zijn deur laten openbreken. De kachel stond hoog te loeien en hij lag stil in bed, de ogen gesloten. Deze keer was hijzelf met God gegaan.

Geen opmerkingen: